בצל האסון שפקד את מדינת ישראל, הופסקו הלימודים, מאות אלפי עובדים נשארו בבתיהם ופעילות המשק עתידה להשתבש.
ובשל המצב המורכב עולות גם שאלות: האם הורים שנעדרו מהעבודה כיוון שנשארו עם ילדיהם עקב השבתת הלימודים יקבלו פיצוי? האם עובד שחושש להגיע למקום עבודה שפעילותו מתנהלת כרגיל זכאי לשכר? אנחנו במערכת נוכחות מקאנו ריכזנו עבורכם כאן מקבץ שאלות ותשובות בנושא זכויות העובדים במצב כאוטי מסוג זה. עוד נציין שאת המקבץ ריכזה הממונה הראשית על יחסי עבודה במשרד העבודה, עו"ד רבקה ורבנר. נבהיר שיש להעזר בהנחיות פיקוד העורף לפי אזור מגורים בכל הנוגע לנוכחות במקום העבודה. הכתוב מתבסס על הסכמי עבר שהתגבשו בשלהי תקופות חירום וחוק שירות עבודה בשעת חירום והוראות חוק הגנה על עובדים בשעת חירום.

< מה נאמר בחוק לגבי זכאות לשכר של עובדים אשר לא נכחו בעבודה בשל האסון?

במצב חירום, מעסיקים אינם מחויבים ככלל לשלם משכורת לעובד אשר לא הגיע למקום העבודה. מכאן שיש להיות נוכחים במקום העבודה אלא אם כן מדובר על מקומות שבהן לא ניתן לעבוד על פי ההנחיות.

< האם עובדים שלא הגיעו לעבודה כיוון ששמרו על ילדיהם בעקבות הפסקת הלימודים זכאים לשכר?

על פי חוק ההגנה על עובדים בשעת חירום, אלו הם עובדים שנאלצו להישאר עם הילדים בעקבות השבתת החינוך בהתבסס על הנחיות פיקוד העורף. בעבר, הורים פוצו על כך שנשארו יחד עם ילדיהם ולא הופיעו במקום העבודה במצב חירום. נציין כי הפיצוי מתייחס לילדים עד גיל 14.

< האם ניתן לפטר עובד שקיבל צו 8? 

התשובה שלילית. על בסיס החוק, אין אפשרות למעסיק לפטר עובד שגויס למילואים במהלך השירות ו-30 יום אחריו.

< מקום העבודה מתנהל כרגיל, אך העובד חושש להגיע, האם יקבל שכר?

תשלום משכורת תלוי בתנאים שהוחלטו בהסכמים קיבוציים עקב אירועים ביטחוניים בניהם קביעת פיקוד העורף כי מדובר במקום עבודה לא מוגן.  בהינתן ופיקוד העורף הכריז כי במקום בו העבודה ממוקמת יש להימצא במרחב מוגן ולא לעבוד, על בסיס תקדימי עבר סביר כי תהיה זכאות לתשלום שכר. אולם, בהנחה ואזור מקום עבודתכם אינו בטווח סכנה, ולא נכחתם בעבודה, לא תהיה זכאות.

< האם עובד יכול להתעקש על עבודה מרחוק?

על פניו, עבודה מרחוק קשורה לזכות הניהולית של המעסיק. יחד עם זאת, מצופה מהמעסיק לקחת בחשבון את רגישות המצב ולפעול בהתאם.

<  האם המעסיק יכול לדרוש מהעובדים, שלא יכולים להגיע פיזית למקום העבודה, לעבוד מרחוק (עבודה מהבית) בשל מצב החירום?

בוודאי. מעסיק יכול להחליט על דעת עצמו שעובדים שלא יכולים להגיע פיזית לעבוד מרחוק, אלא אם נקבע אחרת בהסכם האישי או הקיבוצי החל על המעסיק.

מה עושים שעובדים נאלצים לעבוד מהבית?

בזמנים אלו, צריך להתאים את העסק למצב הרגיש. מערכת מקאנו מאפשרת למעסיקים ולעובדים לנהל עבודה מהבית, ובכך להתכונן בצורה מיטבית לעבודה בצל המצב כחברה.
בניגוד למערכות לוקאליות, המגבילות למחשב מקומי הנמצא במקום העבודה, מערכת מקאנו היא בענן, כלומר העובד יכול להתחבר מכל מחשב, כולל מבית העובד בעת הצורך.
במידה והעסק שלכם עומד בצומת דרכים בתקופה זו, מוזמנים לפנות אלינו כדי להתייעץ בנוגע להערכות לעבודה מרחוק יחד עם מערכת מקאנו.

אנחנו במקאנו זמינים עבורכם ומציעים לכם ייעוץ מקצועי ותמיכה, יש לכם שאלות, מתלבטים וזקוקים לייעוץ?
השאירו את הפרטים שלכם– והמומחים שלנו יחזרו אליכם בהקדם. 
להשארת פרטים לחצו כאן >>

 

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה