אנו נתקלים במקרים בהם מעסיקים פונים אלינו וטוענים כי חלק מהעובדים אינם מוכנים להחתים נוכחות, כאשר הסיבות ותירוצי העובדים יצירתיים ביותר.
על המעסיקים להבין, כי יש לכך השלכות רציניות בפני החוק במקרה עתידי בו יחסיהם של המעסיק ועובד יעלו על שרטון ויגיעו לבית המשפט במחלוקת על תשלומי השכר או בביקורת של משרד משרד הכלכלה והתעשייה.

מה אומר החוק במצב בו העובד אינו מחתים? מה קורה אם המעסיק אינו דורש זאת כלל? ואילו חסרונות נוספים נגרמים מחוסר ניהול נוכחות?

 

מי אשם אם העובד לא מחתים שעות?

סעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, קובע כי על המעסיק החובה המעסיק לנהל פנקס שעות עבודה של העובדים.
"מעסיק חייב לנהל פנקס בדבר שעות עבודה, שעות מנוחה שבועית, שעות נוספות, גמול שעות נוספות וגמול עבודה במנוחה השבועית, ובו יירשמו הפרטים שייקבעו בתקנות."
לכן, החובה והאחריות בכל מקרה נתונה לפתחו של המעסיק.
אז בטח תשאלו, מה עושים אם יש לנו את כל האמצעים להחתמה והעובד עדיין לא מוכן להחתים נוכחות?
יש לפתור זאת בהליך משמעתי,  זאת אומרת, לנהל הליך משמעתי מסודר מול העובד, של שיחת הבהרה מול העובד שזהו החוק. אם הוא ממשיך להחזיק בהתנגדותו, אף להתחיל הליך שימוע במידת הצורך כולל פיטורין.
כמובן, שאנו ממליצים להתייעץ עם עו"ד לדיני עבודה שכל התהליך יהיה תקין. 

עליכם להבין, כי במידה ועובד תובע אתכם והנושא יגיע לבית המשפט לדיני עבודה ולא ביצעתם ניהול מסודר של שעות העבודה, אתם בבעיה כי חובת ההוכחה עליכם.
וזה מעבר לקנס שתקבלו על עבירה על חוק של ניהול פנקס שעות עבודה.
אז גם אם אתם נותנים את כל האמצעים הדרושים והעובד מסרב, עליכם להתעקש על כך, שכן אתם אלה שמסתכנים במקרה זה.

 
 
 
 

חסרונות נוספים של חוסר מעקב נוכחות

מעבר לעניין החוק לניהול נוכחות יש משמעות רבה במיוחד כשהיא מגיעה באופן דיגיטלי התואם את מציאות חיינו.

  • עיגול שעות - כאשר רושמים אותם באופן ידני גם אם באותו רגע וגם אם בדיעבד, יש נטייה לעגל את השעות. הרבה יותר נוח לראות שעות עגולות. לא תמיד זה נעשה ממקום של רמייה, אך זה יוצא אי דיוק בשעות שיכול לעלות למעסיק עסף רב בסופו של דבר כשיש הצטברות של שעות וכמות עובדים.
  • חוסר גמישות - בתקופת הקורונה ובמצבים ביטחוניים גילו עסקים רבים את העבודה מהבית. כאשר לא מנהלים נוכחות קשה לעקוב אחר השעות של העובדים על אחת כמה וכמה כאשר הם עובדים מהבית.
  • קושי באיחסון ושמירה - סעיף נוסף של החוק מחייב שמירה של דוחות הנוכחות של העובדים ל- 7 שנים. כדאי להיות בצד הבטוח של החוק ששומר גם על המעסיקים.
  • עיכובים וטעויות בתלוש השכר - כאשר חשבת השכר לא מקבלת דוחות נוכחות מסודרים של שעות העבודה, הדבר גורר פעמים רבות עיכובים ותיקונים של התלושים לאחר שעובדים מתלוננים על חוסרים. אי דיוקים בתלוש השכר שחוזר על עצמו גורם למרמור גדול בקרב העובדים ולנטישה.
 

האחריות היא עליכם!

לסיכום, האחריות היא עליכם! לעובדים יכולים להיות שלל תירוצים למה הם לא מחתימים, אסור לכם לאפשר זאת.
אם הם לא מחתימים נוכחות- אתם נושאים באחריות.
לכן, ערכו שיחות, הכניסו לנהלי החברה, כל עובד שמתקבל לעבודה מוסבר לו שזו חובה ושעובד שלא יחתים נוכחות יתנהל מולו הליך משמעתי.
אנחנו מאמינים שזה בעיקר עניין של הסברה אמיתי בגובה העיניים ומציאת האמצעי הנכון והנוח להחתמת נוכחות עבור העובדים.
מוזמנים לפנות אלינו ולהתייעץ, מה אמצעי ההחתמה הנכון לכם ולעובדים.

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה