למה לקרוא אם אפשר להאזין?

 

יש לי עסק קטן אני מחויב להכניס שעון נוכחות לעסק?
אני מעסיק 3 עובדים האם העובדים חייבים להחתים שעון נוכחות?
כל העובדים שלי גלובליים למה אני צריך שהם ידווחו שעות נוכחות?
אנחנו עובדים מהבית, האם אנו חייבים בדיווח שעות עבודה?
אלו רק דוגמאות לשאלות שאנו מקבלים בנושא חובת דיווח נוכחות

בנוסף מעסיקים פונים אלינו בטענה כי חלק מהעובדים אינם רוצים להחתים שעות, כאשר הסיבות רבות ומגוונות, ונשאלת השאלה שואלים האם העובדים עדיין מחוייבים להחתים נוכחות, מה דורש החוק במצב בו העובד אינו מחתים מבחירה שלו? האם המעסיק חשופים לתביעה וכיצד מוכיחים את השעות?

על מנת לעשות סדר בנושא פנינו לעו"ד ורו"ח נמרוד רטנר שיענה לכם על שאלות בנושא.

> האם העובדים מחוייבים להחתים שעון נוכחות?

בהתאם לסעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה, תשי"א-1951 (להלן: "חוק שעות עבודה ומנוחה"), מעסיק חייב לנהל רישום של שעות עבודה בצורה ידנית או ממוחשבת.
הרישום יכלול, בין היתר, שם העובד, ת"ז/מספר עובד, תאריך עבודה, שעת כניסה, שעת יציאה ושעות עבודתו.

> האם ישנה חשיפה למעסיק שאינו מנהל רישום שעות עבודה בהתאם לסעיף 25 לחוק שעות עבודה ומנוחה?

בהתאם לחוק להגברת האכיפה של דיני העבודה, תשע"ב-2011 (להלן: "חוק להגברת האכיפה של דיני העבודה") מעסיק (חברה) אשר לא ינהל רישום שעות עבודה בהתאם לסעיף 25 לחוק שעות עבודה חשוף לעיצום כספי בגובה של 20,890 ש"ח, לגבי עצמאי שמעסיק עובדים ולא ניהל רישום שעות עבודה עיצום כספי בגובה של 10,440 ש"ח.
בהתאם לדוח סיכום פעילות של מינהל ההסדרה והאכיפה בשנת 2021 ניתנו 66 התראות ו-4 עיצומים כספיים בגובה כולל של 331,500 ש"ח בשל אי ניהול פנקס בדבר שעות עבודה ומנוחה.
אנו למדים כי מפקחים של מינהל הסדרה מחמירים באכיפת של אי ניהול פנקס בדבר שעות עבודה. בשנת 2020 ניתנו 3 עיצומים בלבד בגובה כולל של 87,210 ש"ח.
דוגמה נוספת בשנת 2022 ניתן עיצום כספי בגובה 214,000 ש"ח לשר הירק בשל אי ניהול פנקס בדבר שעות עבודה ומנוחה.

 
 
 
 

 

> האם רק המעסיק חשוף לעיצום כספי בשל אי ניהול פנקס בדבר שעות עבודה ומנוחה?

התשובה היא לא, בהתאם לסעיף 14 לחוק להגברת האכיפה של דיני עבודה, גם מנהל כללי של תאגיד חשוף לעיצום כספי במידה שלא וידא שהעסק מנהל פנקס בדבר שעות עבודה ומנוחה.
סעיף 14 לחוק להגברת האכיפה מחייב את המנהל הכללי של התאגיד לפקח ולנקוט את כל האמצעים הסבירים למניעת הפרה של הוראת חיקוק המנויה בתוספת השנייה של חוק להגברת האכיפה בידי התאגיד, אי ניהול פנקס בדבר שעות עבודה ומנוחה מנוי בתוספת השנייה של החוק להגברת האכיפה.
במידה והמנהל הכללי לא נקט אמצעים והתאגיד "נתפס" על אי ניהול פנקס שעות עבודה ומנוחה, המנהל חשוף לעיצום כספי בשיעור של 50% מסכום העיצום הכספי שהיה ניתן להטיל על יחיד המעסיק עובדים שלא במסגרת עסק.

> מה גובה העיצום הכספי הממוצע המוטל על מנהל כללי של תאגיד בשנת 2021?

בהתאם לסיכום הפעילות של מינהל ההסדרה והאכיפה בשנת 2021 הוטלו 119 עיצומים כספיים על מנהלים כלליים של תאגיד בגובה כולל של 3,911,700 ש"ח, כלומר כל מנהל כללי של תאגיד שנתפס שלא פיקח או נקט באמצעים הסבירים למניהל הפרה קיבל "קנס" של 33,000 ש"ח בממוצע.

> האם ישנה עוד חשיפה לעסק שלא מנהל פנקס שעות עבודה ומנוחה?

ישנה עוד חשיפה אחת לעסק שלא מנהל פנקס שעות עבודה ומנוחה, החשיפה קוראת כאשר עובד תובע את המעסיק טוען שעבד מעבר לשעות העבודה הרגילות.
בהתאם לסעיף 26ב לחוק הגנת השכר, תשי"ח-1958, כאשר עובד תובע את המעסיק על אי תשלום גמול שעות נוספות או גמול עבודה במנוחה השבועית, תהא חובת ההוכחה על המעסיק כי העובד לא עמד לרשות העבודה במשך שעות העבודה השנויות במחלוקת, אם המעסיק לא הציג רישומי נוכחות מתוך פנקס שעות עבודה, ככל שהוא חייב לנהל. המעסיק יהיה חייב בתשלום עבור מספר שעות נוספות שאינו עולה על 15 שעות נוספות שבועיות או שאינו עולה על שישים שעות נוספות חודשיות.

אתם חייבים מערכת נוכחות חכמה לא רק בגלל החוק!

כפי שראינו דיווח נוכחות הוא חובה, אך למערכת נוכחות בעסק יש יתרון מאוד גדול
> כלי ניהול
המון מעסיקים וחברות אומרים, אני רוצה רק רישום כניסה-יציאה, אין לי צורך במערכת גדולה.
הטענה שלהם היא רק בגלל שהם לא מכירים את התועלות והיתרונות שיש למערכת שעון נוכחות חכמה וכמה כסף היא יכולה לחסוך להם.
מערכת נוכחות מסייעת למעסיקים בניהול השוטף של שעות העבודה ובנקודות קבלת החלטות בתחום.
אחד הכלים המרכזיים במערכת הוא דיווחים והתראות ולא קיים עסק או חברה שלא היה מעוניין לקבל את המידע הזה, ההתראות מתקבלות כהודעות "פוש" בנייד או במייל של המעסיק ומתריעות על חריגות שהוגדרו במערכת על ידי המנהל מערכת (מעסיק או המנהל) וכאלה שהוגדרו על מנת לשמור על זכויות המעסיק והעובד בהתאם לדרישת החוק.

> ניהול המשאב האנושי
במערכת נוכחות מקאנו קיימים מודולים שונים שפותחו על מנת לנהל את המשאב האנושי טוב יותר.
המודלים הם בהתאם לצורכי העסק שלכם, לדוגמה:
-ניהול צבירת ימי מחלה וחופשות
-טופס 101 מקוון
-כרטיס עובד הכולל דוחות, הערות, קבצים ועוד
-תזכורות על אירועים חשובים לעובד, וותק וימי הולדת
- חלוקת יום עבודה לדיווח משימות ופרויקטים
-ניהול חוזה עבודה מותאמים אישית

 

היתרון הגדול במערכת נוכחות מקאנו בעידן של היום היא בחשיבות רבה להתאמת המערכת להתפתחות הטכנולוגית ולדרישות החוק שמשתנים מעת לעת, אשר מביאה עימה יתרון משמעותי בחיבור העובדים לממערכת ולעסק. מערכת נוכחות מקאנו מאפשרת לעסקים ולחברות, להשתמש בכל המידע שנצבר בחיבור שעון נוכחות וניהול משאבי אנוש וכך להכיר את העסק שלכם טוב יותר. המערכת מתקדמת וקלה לתפעול כך שתאפשר בקלות לכל אחד להקים תהליכי עבודה, הסכמים, רשימות עובדים ומחלקות תוך זמן קצר מאוד. בנוסף, עומד לרשות הלקוחות מערך שירות ותמיכה הכולל בתוכו חשבות שכר במגוון ערוצים כגון: צ'אט LIVE, וואטצ'פ וכמובן תמיכה טלפונית המלווה אותם באופן אישי.

 

אנחנו במקאנו מציעים לכם ייעוץ מקצועי ותקופת ניסיון ללא עלות וללא התחייבות.
יש לכם שאלות, מתלבטים וזקוקים לייעוץ? השאירו את הפרטים שלכם– והמומחים וחשבי השכר שלנו יחזרו אליכם בהקדם.
להשארת פרטים לחצו כאן >>

 
בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה