מלחמת חרבות ברזל הביאה איתה התפכחות אצל עסקים בכל הקשור להתנהלות פיננסית טובה ויציבה בעסק.
היא גרמה לבעלי עסקים להבין שעסק טוב ויציב לאורך זמן מבוסס קודם כל ולפני הכל על התנהלות כלכלית נכונה בתוך ומחוצה לעסק.
בכתבה הבאה, אסנת מתתוב, רואת חשבון יועצת פיננסית ומנהלת כספים לעסקים, מעשירה אותנו בידע ביחס להתנהלות כלכלית חכמה בשעת משבר.

מה הצעד הראשון שבעל עסק צריך לעשות על מנת להתאים את העסק למצב מבחינה פיננסית?

קודם כל, יש לבצע מיפוי פיננסי למצב הקיים בעסק. להבין כמה כסף יש לי כרגע בעו״ש, מהן ההוצאות הצפויות בעסק שאני יודעת עליהן כבר היום, מהי היכולת של העסק לייצר הכנסות בתקופה הקרובה, ולבנות תזרים מזומנים חזוי בהתאם ליתרה הקיימת היום + הכנסות צפויות ברמת וודאות גבוהה – הוצאות קבועות ברמת וודאות גבוהה.

לא לשכוח את המשכורת לעצמכם במקרה של עוסקים. ברגע שבונים תזרים חזוי לכמה חודשים קדימה, מבינים למעשה עם מה אנחנו מתמודדים ומה ה״בור״ שאיתו אנחנו צפויים להתמודד, ובהתאם לכך מתכננים את הצעדים הבאים שיכולים להיות, זה הזמן לבדוק מה ניתן לדחות, איפה אפשר להצטמצם, מה אפשר לבטל כשלצד כל הטיפול בצד ההוצאות – תמיד נזכור שיותר מהר לצמצם פערים ע״י הגדלת הכנסות. זה הזמן להשתמש בקרן חירום שצברתם ל״יום גשום״ – הוא הגיע היום הזה, זה הזמן להשתמש בחוכמה בקרן זו. אם אין קרן לשעת חירום, האופציה הבאה היא גיוס מימון מבנקים.

מה ההבדל בין פיצוי למענק?

פיצוי בדרך כלל ניתן על בסיס נוסחה מסוימת שצריכה לקיים כל מיני אלמנטים על מנת לקבל אותו (כלומר מדובר במשהו מותאם אישית לנתונים של העסק), ואילו מענק הינו לרוב סכום קבוע שמוענק לזכאי על בסיס התקיימות תנאים מסוימים. למשל מילואימניקים מקבלים מענק קבוע על עצם היותם במילואים + תגמולי מילואים שיחושבו על בסיס ימי המילואים בפועל.

מה היית ממליצה לעסקים שרוצים להתחיל בעקבות המצב להיות חסכוניים יותר?

קודם כל לעבור על כל ההוצאות בבית ובעסק, להבין על מה אפשר לוותר בתקופה הזאת, מה ניתן לדחות ללא ״קנסות״ (לדחות הלוואה פלסטר וזה עולה כסף). בנוסף, כפי שציינתי בהתחלה, התקופה הזו גרמה להרבה עסקים ״בעל כורחם״ להיות מחושבים ומתוכננים יותר, אך לא צריך לחכות למשבר כדי לסגל דפוסי התנהגות מחושבים! הגיעו מוכנים למשבר הבא, הפרישו כל חודש מהרווח התזרימי שנקי ממיסים, סכום מסוים לקרן חירום שתעניק לכם ביטחון בשעות קשות.

 
התנהלות כלכלית נכונה לעסקים בזמן מלחמה
 
 

 

מה הדגשים שהיית נותנת לנושא של התקשרות מול לקוחות?

בכל הנוגע לגביית כספים עבור שירותים שניתנו טרום המלחמה, יש חובת גבייה! השירות סופק לפני מצב המלחמה ולכן אין קשר בין יכולתו הפיננסית של הלקוח לאחר המלחמה לשירות או מוצר שכבר קיבל מכם לפני כן. בנוסף, עבור מוצרים/שירותים שממשיכים להינתן – יש להמשיך לבצע גבייה כרגיל. נסו להקדים תשלומים דחויים מול לקוחות גדולים ו/או לדחות תשלומים לספקים גדולים שיכולים ״לספוג״ זאת. זוהי הזדמנות מצוינת לסדר את תנאי האשראי שלכם מול לקוחות וספקים.

מה היית מייעצת לעסק שהרבה הזמנות בוטלו אצלו?

1 - אריזה שונה של מוצרים/שירותים קיימים מותאמים לתקופה

2 - מתן הנחה לנוכח המצב, יכול להיות שהרווח לא ישחק בכלל

3 - חבילות מיוחדות של מוצרים/שירותים מותאמות מצב נוכחי

4 - להציע חלק מהשירות ללא עלות ו/או לתת אקסטרות

5 - לתרום חלק מההכנסות/רווחים ובכך לייצר מוטיבציה לרכוש

6 - חיפוש אחר מקורות הכנסה אחרים

האם יש שוני בדרך הפעולה הכלכלית בין עסק קטן או פרילנסר לבין עסק גדול בהתחשב במצב?

כוח קניה ואופציה לשחק עם תנאי אשראי לקוחות וספקים – יכולה להיות קריטית בימים אלו לניהול תזרים המזומנים. לעסק גדול יש כוח גדול, לעסק קטן, עדיף לא להתקשר בעסקאות של שוטף פלוס וגם מומלץ לא להתבייש ולבקש תשלום מיידי/בסיום מתן השירות כיוון שאין כרגע יכולת לספוג תשלומים בשיטת שוטף.

האם יש עוד טיפים שלא דיברנו עליהם שכדאי לדעת על הסוגייה הכלכלית?

נפתחה האופציה להגיש בקשה למענקי סיוע כלכלי דרך האזור האישי באתר רשות המיסים – תבררו את הזכויות שלכם, שבו עם רואה החשבון והגישו בקשה! היא צפויה להיענות תוך 14 ימי עסקים על פי המחוקק. בנוסף, אם אינכם עומדים בתנאי המענק – אל תגישו! מתבצעת בדיקה קפדנית בדיעבד ואם יתברר שהגשתם בקשה למענק אך בפועל לא הייתם זכאים, תאלצו להחזיר.

מערכת שעון נוכחות חכמה ככלי שיעזור לעסק להתייעל מבחינה כלכלית

מקאנו כמערכת נוכחות חכמה היא כלי שיכול מאוד לעזור לעסק להתייעל כלכלית כי הנתונים לגבי ניהול זמן העבודה מדויקים ונגישים, אין עיגולי שעות. היא מאפשרת לנו לשלוט בהוצאות השכר שהם ההוצאה הכי גדולה בעסק. מערכת שעון נוכחות חוסכת גם ניירת וזמן עבודה יקר על ידי חישובים אוטומטיים המונעים טעויות בשכר.

רוצים לשמוע עוד? יש לכם שאלות? אנחנו אוהבים לדבר עם הלקוחות שלנו. מוזמנים להשאיר כאן פרטים ונחזור אליכם.

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה