פסיקה חדשה של בית הדין הארצי שינתה את התמונה בכל הקשור לתיעוד ימי היעדרות של העובד יום לפני החג ויום לאחר החג.

חגי תשרי בפתח והמון לקוחות מעלים שאלות בנוגע לתשלום בעבור ימי החג, אז ישבנו לשיחה קצרה עם נמרוד רטנר עו"ד ורו"ח, בודק שכר מוסמך שיענה לנו על מספר שאלות חשובות בנושא. 

מתי מגיע לעובד לקבל תשלום בעבור חג?
אחד משלושת התנאים שעובד שעתי יהיה זכאי לדמי חגים בהתאם לצו הרחבה קיצור שבוע העבודה הינו האם העובד עבד יום לפני החג ויום אחרי החג, ואם לא עשה כן, היה הדבר בהסכמת המעסיק, או בגלל מחלה/חופשה מאושרת.
פסיקה חדשה של בית הארצי לעבודה [ע"ע (ארצי) 33436-11-22 אריה ארז בנין תשתית וגינון בע"מ -נ' איאד בדארין] חידדה את הכלל וקבע כי המעסיק צריך להוכיח כי היעדרות של העובד הייתה לא בהסכמת המעסיק יום לפני ויום אחרי החג.
הדרך הקלה ומהירה להוכיח זאת היא על ידי ניהול יומן נוכחות מעודכן שמאפשר הוספת אירוע בזמן אמת וכך כאשר העובד יבוא לתבוע את המעסיק על כך שלא שולם לו דמי החגים, המעסיק יוכל להוכיח כי העובד נעדר ללא הסכמה והאירוע תועד בזמן אמת!
תנאי נוסף הינו כי החג לא חל בשבת או ביום הפנוי מעבודה של העובד, והעובד עבד יום לפני ויום אחרי החג,

בדיקה זאת ניתן לבצע  בשתי דרכים.

בדיקה באמצעות יצוא דוח נוכחות לאקסל

הראשונה קצת מיושנת יותר והיא על ידי יצוא דוח הנוכחות לקובץ אקסל ובדיקה על ידי נוסחת  PivotTable
האם העובדים עובדים באופן קבוע ביום שיצא החג והאם עבדו לפני ואחרי החג.
> שלב ראשון יצאו נתוני נוכחות של כלל העובדים לאקסל
> שלב שני הוספה >> טבלאות ציר ( PivotTable)
> שלב שלישי לגרור את שדה תאריך לעמודות ואת שדה מספר עובד לשורות ולערכים את שדה כניסה ולבחור באפשרות ספירה.
> שלב רביעי לעבור בעין ולזהות אלו עובדים עבוד יום לפני ויום אחרי, עובדים שלא עבדו יום לא ויום אחרי לברר מהי סיבת ההיעדרות.
>שלב חמישי לעבור בעין ולזהות את הימים הקבועים של העובד, במידה שהוא לא עובד באופן קבוע בהתאם לחוזה העסקה ביום שנפל החג הוא אינו זכאי לדמי חגים גם אם עבד יום לפני ויום לאחר החג.

מתקדמים למערכת נוכחות חכמה

אפשרות שנייה מתקדמת הרבה יותר היא באמצעות מערכת נוכחות חכמה, כדוגמת מערכת שעון נוכחות מקאנו, המאפשרת להגדיר על פי אלו קרטריונים יתבצע תשלום לעבוד בעבור ימי חג.
כיצד זה עובד? מגדירים גמול שעות חג בחוזה העבודה.
> ותק של חודשי בעבודה (ניתן להגדיר שתשלום חג יתבצע רק לעובדים מוותק מסויים)
> כמות חודשים שהעובד עבד ועליהם יש לבדוק ממוצע גמול שעות חג
> מקסימום שעות שיש לתת לעובד על יום חג.
המערכת מבצעת בדיקה באופן אוטומטי ומזהה עובדים עם וותק שהוגדר שעבדו יום לפני החג ויום אחרי החג ועל בסיס הקרטריונים שהוגדרו תבצע התאמות בדוח הנוכחות.

 
גמול שעות חג
 
 

 

אתם שואלים מהו תקן שעות העבודה שנדרש להגדיר בערב החג?

בהתאם לסעיף 2(ב) לחוק שעות עבודה ומנוחה ולצו ההרחבה, מספר שעות עבודה בערב החג יהיה שעה אחת פחות משעות העבודה הרגילות במקום העבודה.
אולם עסקים שחל עליהם צווי הרחבה נדרשים לבדוק האם בצו הרחבה חלה הוראה מיוחדת כלפי ערב החג.
לדוגמה: בצו הרחבה בענף רשתות שיווק מזון נקבע כי  יום העבודה בערב חג יהיה בן 6 שעות למעט בערב יום כיפור שיהיה בן 5 שעות.

מתי חלה החובה לשלם דמי חג ושעות עבודה?

בפסיקה נקבע כי עובד אשר עבד במהלך יום חג שלא מתוך בחירה אלא מתוך כורח, יהיה זכאי לתוספת של 150% משכרו הרגיל, בתוספת דמי החגים להם זכאי על-פי צו ההרחבה [ראו: ע"ע (ארצי) 300360/98    נחום צמח נ' ש.א.ש קרל זינגר צפון (1986) בע"מ (30.04.2002), ע"ע (ארצי) 9623-02-18 מיקוד ישראל אבטחה שרותים וכח אדם בע"מ נ' לבן דדיאשוילי (07.04.2020)].

בנוסף לכך, בע"ע (ארצי) 38313-03-18 איל''ן איגוד ישראלי לילדים נפגעים נ' מיכאל מוחדינוב (01.06.2020) נקבע כי בכל הנוגע לצו ההרחבה הכללי לדמי חגים, "דמי חגים" ישולמו בנוסף לתמורת יום העבודה, לעובד שעתי, שעבודתו בחגים לא הייתה מתוך בחירה שלו אלא "מתוך כורח". כל עוד לא הוכח על ידי המעסיק אחרת, הרי שגם אם השיבוץ נעשה בשיתוף עם העובד ובהתחשב בבקשותיו, המעסיק הוא זה שקובע את סידור העבודה ומסכים לו, ולכן יש לראות בכך "כורח" לצורך הזכאות לדמי חגים. גם במקומות שבהם נהוג לעבוד בחג, אין די בכך שבעת קבלת עובד לעבודה מובא הדבר לידיעתו כדי ללמד כי עסקינן בעובד אשר עבד שלא מתוך כורח.

תשלום דמי חגים לעובד שאינו יהודי

שימו לב כי עובד שאינו יהודי, רשאי לבחור האם לקבל ימי חג בתשלום בחגי ישראל או בחגים הרלוונטיים לדתו. ככל ובחר לקבל תשלום בגין חגי דתו, ומקום העבודה שלו סגור בחגים היהודיים, לא יקבל אותו עובד כפל תשלום עבור חגי דתו ועבור חגי ישראל, אך ניתן לשלם לו דמי חופשה עבור ימי החג היהודיים, במידה ומקום העבודה סגור בימים אלה  [ראו: דיון דב"ע (ארצי) לד/3-49 יצחק אהרונוב נ' עבד אל קאדר, פד"ע ה' עמ' 472 (1974)].

דגש נוסף הינו לגבי תשלום דמי חגים לעובדים שעתיים שמקבלים עמלות, בהתאם לפסק דין של בית הדין הארצי לעבודה ע"ע (ארצי) 7386-02-16 "קסטרו מודל" בע"מ נ' אור שחם (14.05.2018)] נדרש לבדוק האם העמלה הינה מהותית או שלא, במידה שהמעלה שמשולמת לעובד הינה מהותית נדרש לכול אותה בחישוב דמי החגים אולם כאשר העמלה היא נמוכה אין חובה לכלול אותה בדמי החגים.
לעומת זאת עובדים חודשיים שמקבלים בנוסף לשכרם גם עמלה על מכירה לא נדרש לשלם דמי חג על העמלה כיוון שעובדים אלו אינם זכאים לדמי חגים.

 

כפי שניתן לראות ניתן לבצע בדיקה ותשלום בעבור ימי חג בשני דרכים, אחת מיושנת שלוקחת המון זמן ועלולה לגרום לטעיות בתשלום השכר, והשניה פשוטה וקלה לתפעול המתבצעת באופן אוטומטי.
יש לכם שאלות? רוצים הדגמה על מערכת שעון נוכחות שלנו, השאירו את הפרטים שלכם, והמומחים שלנו ישמחו לחזור אליכם בהקדם, להעניק לכם ייעוץ מקצועי ללא עלות או התחייבות ולהתאים עבורכם את מערכת הנוכחות החכמה המושלמת לצרכי העסק. להשארת פרטים לחצו כאן

מקאנו - הרבה יותר משעון נוכחות 

 

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה