למה לקרוא אם אפשר להאזין?

מערכת נוכחות וניהול משימות מהווה כלי רב עוצמה שמסייע לארגונים לעקוב אחר השקעת הזמן של עובדיהם גם בעבודה מרחוק. כלים מתקדמים אלו משמשים את המנהלים לאיתור הוצאות עודפות ותחומים בהם קיימת ירידה ברמת הפרודוקטיביות ולהעלאת רווחי החברה. עם זאת, לצד יתרונותיהם הברורים, הכלים הטכנולוגיים המשמשים למעקב אחר זמנם של עובדים מעוררים גם שאלות אתיות הנוגעות להגנה על פרטיותם.

העקרונות האתיים הנוגעים לניטור שעות העבודה

הפילוסוף הצרפתי מישל פוקו טען שמבטו של בר הסמכות מהווה כלי עיקרי לביסוס כוח ושליטה. לדבריו, האמצעי המשמעותי ביותר להשלטת סדר ומשמעת בבתי הכלא אינם הסורגים, אלא המבט החודר לכל פינה ונוכח בכל מקום בבית הסוהר. גם הפילוסוף הבריטי, ג'רמי בנת'ם, נדרש לסוגיה כאשר עיצב מבנה בו כל אסיר מצוי באופן תמידי תחת מבטו הפוטנציאלי של המשגיח. לדידו, אדם שמניח הוא עשוי להיות במעקב תמידי נוטה לפעול בהתאם ולווסת את התנהגותו.

עיקרון המרחב המאפשר קשר עין מתמיד בין מנהלים לעובדיהם יושם באופן נרחב בחללי עבודה משותפים המעוצבים בשיטת ה'אופן ספייס', אך אלו איבדו מהרלוונטיות שלהם לאור התפשטות נוהג העבודה מהבית ומרחוק. בעקבות שינויים מהירים אלו עלה בקרב מנהלים הצורך לפיקוח מרחוק על עובדים תוך מיקסום רמת הפרודוקטיביות שלהם. אין ספק שקיימת חשיבות עסקית ואתית גם יחד לשאלה כיצד להפעיל כלים למעקב אחר משימות באופן שיקדם אחריות ומחויבות של עובדים לעשייה, מבלי להפר את זכותם לפרטיות.   

 

 
מעקב שעות נוכחות במקום העבודה
 
 

 

האם תוכנות לניטור מחשב עומדות במבחן המוסר?

מערכת נוכחות למעקב אחר משימות יכולה, כאמור, לייעל משמעותית את העבודה ולהעלות את שורת הרווח של כל ארגון. התייעלות כזו יכולה לשרת גם את העובדים, היות ועלייה ברווחיות החברה מאפשרת להציע להם תנאי עבודה טובים יותר, אך חשוב לזכור שיש לבחור באופן מושכל את אמצעי המעקב הנכונים. מצד אחד, מחקרים הראו כי עובדים שמודעים להיותם תחת מעקב מאיצים את קצב עבודתם. מצד שני, מעקב מופרז עלול לעורר בעובדים חרדה ועכבות שפוגעות ביצירתיות ולכן גם ברמת הפרודוקטיביות שלהם. כך, תוכנות ניטור העוקבות אחר דפוסי הגלישה ופעילותם הווירטואלית של עובדים עלולות להיתפס כמפרות את האמון בינם לבין המעסיק מכיוון שהן פוגעות בזכותם לפרטיות. זאת, בין היתר, מאחר והניטור מטבעו נגיש הן בשעות העבודה והן אחריהן, ונעשה ללא שליטתם של העובדים המפוקחים. לעומת זאת, כאשר העובד עצמו הוא זה שמתבקש לדווח על פעילותו, ניתן למנוע את הרושם של מעקב חודרני. הדיווח העצמי מותיר לעובד מרחב של בחירה והתבטאות שמעצים אותו, ומקדם שיתוף פעולה ואמון הדדי בין לבין המנהל.

ניהול המשימות של מקאנו – מתייעלים מבלי לפגוע באתיקה

ב'מקאנו' מציעים כלים טכנולוגיים מתקדמים לניהול משימות יעיל הרבה יותר, מבלי להידרש לניטור פעילותם המקוונת של העובדים. מיקוד המידע על פי פרויקטים, לוחות זמנים מתעדכנים ושיוכן של משימות לאדם או למחלקה, מתבססים כולם על דיווח עצמאי של כל עובד דרך המערכת. כך, מזומנת לעובדים חוויה מעצימה בה האחריות להגשתם של דוחות מפורטים על עבודתם נותרת אצלם – ואילו המנהלים נהנים מלוח בקרה מפורט און ליין. הצלבת הנתונים הנאספים משעון הנוכחות עם דוחות המערכת לניהול משימות, מעניקה למנהל בקרה יסודית שמאפשרת ניהול מתקדם ויעיל יותר של משאבי כוח האדם ושעות העבודה בחברה. 

רוצים להתייעל תוך העצמת העובדים? 
– בחרו במערכת הנוכחות וניהול המשימות של מקאנו, שתוכנתה כדי לאפשר התייעלות רווחית ושיפור בפרודוקטיביות של העובדים מבלי לפגוע בפרטיותם.
להתייעצות עם המומחים שלנו או רק לשאול שאלה? אל תהססו לפנות אלינו! אנחנו אוהבים לשוחח עם הלקוחות שלנו.
כתבו לנו כאן, רוצים לדבר איתנו עכשיו התקשרו 073-7969270

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה