האם אתם מחשבים נכון?

 

 נכתב בשיתוף רו"ח אבי טאיל מפירמת FinIT 

כשבוחנים תקורות של עסק מגלים שבהרבה מאוד עסקים המרכיב המשמעותי ביותר בהוצאות של העסק הוא מרכיב השכר. הבעיה היא שמעסיקים רבים מחשבים את המרכיב הזה על פי שכר הברוטו בלבד. מדובר בטעות, כי בפועל עלות שכר מעביד בישראל גבוהה בסכום שעשוי להגיע ל-20% ואפילו 30% יותר משכר הברוטו (ולעיתים יש הוצאות נלוות שחורגות גם מזה). כך שלמרות שביחס למדינות מפותחות אחרות עלות שכר מעביד בישראל נחשבת נמוכה, עסק שבאופן קבוע יתכנן קדימה מבלי להתחשב בעלות האמיתית של העסקת העובד, עלול למצוא את עצמו בגירעון בהמשך הדרך.

 

קרן פנסיה, הבראה ופיצויים

באופן מסורתי ההתייחסות לשכר הברוטו כוללת את השכר נטו שמקבל העובד ובנוסף את מס ההכנסה והביטוח הלאומי שהמעסיק מנקה משלם עבורו לשלטונות. אך במציאות של היום בכך לא מסתכמות הוצאות השכר הישירות שחלות על המעסיק. מאז שנחקק חוק 'פנסיה חובה' נדרשים גם מעסיקים קטנים להפריש לעובדים סכום לקרן הפנסיה החל מיום העסקה הראשון. על המעסיק גם חלה חובה להפריש בכל חודש פיצויים בשיעור של 8.33% מהשכר. על כל אלה צריך להוסיף גם סכום שנתי קבוע של 'דמי הבראה' שכל מעסיק מחויב לשלם לעובדיו.

קחו בחשבון שככל שהעובדים מקצועיים ובכירים יותר מקובל להעניק להם הטבות פיננסיות נוספות כמו קרן השתלמות, ביטוחים ורכב צמוד וגם מרכיב המעסיק של הטבות אלו צריך להילקח בחשבון כשמחשבים את עלות שכר העובד. איך עושים את זה? ובכן, זה לא תמיד פשוט. יש כלל אצבע הגורס שהעלות האמיתית של שכר עובד בישראל היא בממוצע שלושים אחוזים יותר משכר הברוטו. לכן, מרבית היועצים הפיננסיים ממליצים לקחת את שכר הברוטו ולהכפיל אותו ב-1.3 וזה המספר שנותן את התמונה האמיתית. זו נקודת מוצא טובה, אבל גם היא לא נותנת בהכרח תמונה מלאה של עלות שכר מעביד בישראל.

 
 
 
 

ניהול נוכחות ושעות העובדים

שכר הבסיס של העובד במקרים רבים הוא נגזרת ישירה של כמות שעות העבודה. דיווח ואיסוף השעות באמצעות מערכת חכמה לניהול נוכחות העובדים, מאפשרת למעסיקים ולנו חשבי השכר, חישוב מדוייק של שעות העבודה. שעות העבודה מורכות משעות הבסיס ושעות נוספות, ימי מחלה, ימי חופש, מילואים וכיוצ"ב. התחשיב של שעות אלו שונה ומגוון בין חברה לחברה ולכן, רישום וקבלת הנתונים מדוייקים של במערכת און ליין, חוסכת זמן רב באיסוף המידע לקראת חישובי שכר.
ניהול השעות במערכת בענן, מאפשר שקיפות מול העובדים, מונע טעויות אנוש בהקלדה וחוסך זמן רב בייצוא לשכר.

 

הוצאות עקיפות

כשמחשבים עלויות שכר מעביד כדאי לקחת בחשבון תקורות נוספות שאותן לא תמצאו לא בתלוש השכר ולא בהפרשות הנוספות שציינו כאן. כמעט כל עובד 'מייצר' למעסיק הוצאות נוספות. שלא יהיו אי הבנות, לא מדובר חלילה בטרוניה כלפי העובדים, אבל בעל עסק אחראי אמור לכמת את כל המרכיבים ב'עלות שכר העובד' וזה כולל גם את ה'שי לחג' שלא רשום באף פקודה, אבל חלק בלתי נפרד מתרבות העסקה בישראל (וכן, תהיו נדיבים) כמו גם הוצאות אחרות שגם הן הם בסופו של דבר פועל יוצא של החזקת עובד. אנחנו מדברים על דברים שנראים אולי טריוויאליים כמו תחנת עבודה (שולחן, מחשב וכו'), טלפונים ניידים, אירועי חברה ואפילו הפינוקים בפינת הקפה. שוב, אל תחסכו בדברים האלה חלילה, אבל כאשר אתם עורכים את מאזן עלות העובד, גם אל תתעלמו מהם.

רק אחרי שיש לכם תמונה פחות או יותר מלאה ומהימנה של עלות השכר האמיתית ורק אם התמונה הזו אכן משתלמת לעסק שלכם במונחי 'עלות תועלת' הניחו הצעת שכר בפני עובד חדש. בהקשר הזה חשוב גם להבין מה התמונה השנתית ולהיערך בהתאם. צריך לזכור דבר חשוב נוסף, עלות שכר של עובד משתנה עם השנים. חלק מהפרשות המעביד יעלו כאשר ותק העובד ישתנה. לכן, כאשר רוצים לקבל תמונה מלאה של כל עלויות שכר העובדים בעסק מומלץ לבצע בדיקה מידי שנה וכמובן שמומלץ להצליב את עלויות השכר גם ביחס להכנסות של העסק וכחלק מכל התקורות של העסק. כאן כדאי לציין שליווי מקצועי של רואה חשבון או גוף מקצועי לייעוץ פיננסי עשוי לחסוך לעסק בעיות עתידיות גם בגזרה הזו.

 


הכותב הינו רו"ח ובודק שכר מוסמך מטעם משרד העבודה.
מאמר זה אינו תחליף ליעוץ מקצועי.
לשאלות מקצועיות בנושא שכר מוזמנים לפנות במייל: [email protected]

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה