פסק דין חדש ותקדימי של בית הדין הארצי לעבודה הציב גבול לאחריות המעסיק בכל הנוגע לדיווחי נוכחות. הפסיקה קובעת כי המעסיקים אינם מחויבים לשלם עבור שעות נוספות לא מדווחות או לא מוכחות ושהעובד סירב לדווח עליהן בשעון נוכחות.

מה אומר החוק

חוקי העבודה מחייבים את המעסיקים לנהל רישום ומעקב מדויק של שעות העבודה של העובדים. עוד קובע חוק הגנת השכר כי בסכסוכי שכר או בתביעות על אי תשלום שעות נוספות, אם המעסיק לא מצליח להמציא את דו"ח הנוכחות, נטל ההוכחה עובר למעסיק ועליו להוכיח כי העובד לא עבד שעות נוספות, שאם לא כן, הוא עשוי להיות מחויב לשלם עבור 60 שעות נוספות בחודש.

פסק דין חדש 

פסיקת בית הדין הארצי לעבודה נבעה ממקרה בו שלושה עובדים הגישו תביעה נגד מעסיקם לתשלום שעות נוספות בטענה שלא שולמו להם. יש לציין שלעובד אחד לא היו כלל דוחות נוכחות מאחר והעובד סירב לדווח נוכחות למעסיק על שעות עבודתו, חרף דרישת המעסיק לעשות כן. שני העובדים האחרים הגישו דו"ח נוכחות והמעסיק שילם להם על השעות הנוספות על פי הדו"ח, אך הם טענו בדיעבד כי הדו"ח (אותו הם עצמם מילאו) אינו משקף את שעות עבודתם בפועל, ולמעשה היה זה על שעות רבות יותר ממה שהם מילאו בפועל בדוח.

בית הדין האזורי לעבודה קיבל את תביעת העובדים, אך המעסיק ערער לבית הדין הארצי לעבודה. בפסק דין חדשני וחשוב קיבל בית הדין הארצי את הערעור וביטל את חובת המעביד לשלם שעות נוספות. פסק הדין מתיישב עם עקרון תום הלב, תוך שימת דגש על האחריות המשותפת בין מעסיקים לעובדים בטיפוח יחסי עבודה שקופים. מתוך הכרה באתגרים העומדים בפני מעסיקים במעקב אחר שעות העבודה, קובע בית המשפט כי על העובדים למלא את חלקם בדיווח המדויק.

 
עובדים חייבים לדווח בשעון נוכחות כדי לקבל תשלום
 
 

השלכות על מעסיקים 

לפסיקה יש מספר השלכות על המעסיקים:

  1. מעסיקים אינם מחויבים לשלם עבור שעות נוספות שהעובד סירב לדווח עליהן, ועל עובד המסרב לדווח שעות לשאת באחריות להוכחת שעות העבודה הנוספות.
  2. עובדים אינם יכולים להתנער מדיווחי נוכחות שהם עצמם מילאו בזמן אמת, מבלי שיופעל עליהם לחץ מיותר מצד המעסיק.
  3. עובדים יוכלו לטעון נגד דוחות נוכחות בדיעבד רק במקרים חריגים, וגם אז יהיה עליהם להוכיח שהם אכן עבדו בשעות שלא דיווחו.

לסיכום

הפסיקה החדשה היא התפתחות מבורכת עבור המעסיקים, שכן היא מצמצמת את אחריותם בכל הנוגע לתשלומי שעות נוספות. עם זאת, חשוב לציין שעדיין מוטלת על המעסיקים אחריות לפקח ולתעד את שעות העבודה של עובדיהם.

טיפים נוספים למעסיקים

> יישמו מדיניות נוכחות ברורה ותמציתית.
> ודאו שכל העובדים מודעים למדיניות ומבינים את חובותיהם.
> בצעו הדרכת עובדים כיצד למלא דוחות נוכחות בצורה נכונה.
> שימרו תיעוד מדויק של כל נוכחות העובדים.
> בצעו סקר באופן קבוע אחר רישומי הנוכחות וחקרו כל אי התאמה.
> על ידי ביצוע טיפים אלה, את המעסיקים יכולים למזער את הסיכון למחלוקות על תשלומי שעות נוספות.

מערכת שעון נוכחות Meckano - הכלי החיוני לניהול המשאב האנושי של העסק שלך.

מערכת שעון נוכחות היא לא רק מותרות, היא הכרח לכל עסק שרוצה לנהל את כוח האדם שלו בצורה יעילה ואפקטיבית. מערכת הנוכחות של מקאנו היא הפתרון המלא למעקב אחר שעות העובדים, לרבות שעות נוספות, זמני הפסקות, משימות, חגים וימים מיוחדים. היא גם מספקת למנהלים לוח בקרה רב עוצמה המאפשר להם להפיק דוחות מעמיקים על כל ההיבטים של נוכחות עובדים. בנוסף נותנת למעסיק שקט נפשי באמצעות התראות אוטומטיות הנשלחות לעובד ולמנהל.
מערכת הנוכחות מבוססת ענן, כך העובדים יכולים לגשת לדוחות הנוכחות שלהם בכל עת ומכל מקום. זה נותן להם שליטה מלאה על הנוכחות שלהם ועוזר למנוע טעויות והשמטות בתלושי השכר שלהם.

הנה רק כמה מהיתרונות של שימוש במערכת הנוכחות של Meckano

> להפחית את הסיכון לתביעות משפטיות
> תן לעובדים שליטה על הנוכחות שלהם
> השג תובנות חשובות לגבי פרודוקטיביות כוח העבודה
> הקפידו על עיבוד שכר מדויק
אם אתם מחפשים מערכת נוכחות מקיפה וקלה לשימוש, Meckano הוא הפתרון המושלם לעסק שלכם. לפתיחת מנוי ניסיון ללא עלות וללא התחיבות לחצו כאן.

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה