כשחופשת הקיץ מתקרבת, מעסיקים רבים שוקלים להעסיק בני נוער למילוי תפקידים עונתיים או תפקידים זמניים.
עם זאת, חשוב להבין את הדרישות והשיקולים המשפטיים הכרוכים בהעסקת נוער. במאמר זה נבחן את החוקים ואת כל מה שמעסיקים צריכים לדעת על העסקת בני נוער בחופשת קיץ 2023.

 

הגבלות גיל ושעות עבודה מותרות:

בישראל ניתן להעסיק בני נוער בגילאי 14-18 במגבלות מסוימות, נערים בני 14 שעדיין לא מלאו להם 15 יכולים לעבוד רק במהלך חופשת לימודים רשמית. חשוב לציין שבדרך כלל חל איסור על ילדים מתחת לגיל 14 לעבוד. עבור בני נוער מתחת לגיל 16, שעות העבודה בחופשת הקיץ מוגבלות לשמונה שעות ביום ולא יותר מ-40 שעות שבועיות, בני נוער מעל גיל 16 רשאים לעבוד עד 9 שעות ביום במקום עבודה שעובדים בו 5 ימים בשבוע אך עדיין לא יותר מ-40 שעות שבועיות, בנוסף בני נוער צריכים לקבל הפסקה של 45 דקות ובתנאי שעבדו לפחות 6 שעות ביום.

סוגי העבודה המותרים לבני נוער:

סוגי העבודה שבני נוער יכולים לעסוק בהם מוסדרים כדי להבטיח את שלומם ורווחתם. בדרך כלל, בני נוער מוגבלים מלעסוק בעבודה מסוכנת או מזיקה. כמה דוגמאות למשימות אסורות כוללות עבודה עם מכונות כבדות, טיפול בכימיקלים מסוכנים או עבודה בסביבות בסיכון גבוה. חשוב למעסיקים להכיר את התקנות הספציפיות כדי להבטיח ציות והגנה על העובדים הצעירים.

 
העסקת בני נוער בקיץ
 

טבלת שכר מינימום לבני נוער החל ממשכורת חודש אפריל 2023

שכבת גילשכר מינימום לשעהשכר מינימום חודשי (עד 40 שעות עבודה בשבוע)
עד גיל 1622.54 ש"ח3,900.23 ש"ח
גיל 16-1724.15 ש"ח4,178.81 ש"ח
גיל 17-1826.73 ש"ח4,624.55 ש"ח
 
 

שעות עבודה מותרות לבני נוער

כאשר מדובר בהעסקת בני נוער, החוק מגדיר באלו שעות מותר להם לעבוד. להלן פירוט שעות העבודה המותרות לפי גיל:

מתחת לגיל 16: שעות העבודה המותרות הם מ- 08:00 בבוקר ועד 20:00 בערב.

מעל גיל 16: בני נוער שהגיעו לגיל 16 יכולים ליהנות מגמישות רבה יותר בשעות העבודה שלהם. הם רשאים לעבוד מ-6:00 בבוקר עד 22:00 בערב.

שעות עבודה מורחבות עם אישור: במקרים ספציפיים, מעסיקים רשאים לקבל היתר להעסקת בני נוער בשעות ממושכות. היתרים אלו מקנים למעסיק את היכולת להעסיק בני נוער עד השעה 23:00. או אפילו 24:00. עם זאת, חשוב לציין כי על המעסיקים לעמוד בתנאים המפורטים בהיתר.

חוזי עבודה והתחייבויות משפטיות:

כאשר מעסיקים בני נוער, חשוב להקים חוזה עבודה המתאר את תנאי עבודתם. בחוזה יש לציין את משך ההעסקה, השכר, שעות העבודה וכל הטבות או זכויות נוספות. מעסיקים חייבים גם לספק הכשרה מתאימה, פיקוח וסביבת עבודה בטוחה בהתאם לחוקי העבודה.

הגדרת חוזי עבודה מותאמים אישית לבני נוער:

עם מערכת נוכחות מקאנו תוכלו ליצור חוזי עבודה מותאמים ללא מאמץ הנותנים מענה לצרכים הייחודיים של בני נוער וכל מי שמתחת לגיל 18. באמצעות חוזים אלו, תוכלו להגדיר באופן יזום התראות לשמירה על זכויות בני הנוער ולהגן על החברה שלכם מפני תביעות אפשריות.

הקמת חוזה עבודה לבני נוער: בכמה צעדים פשוטים.

עריכת חוזה עבודה לבני נוער במערכת מקאנו היא קלה, והיא מבטיחה עמידה בדרישות החוק. להלן מדריך שלב אחר שלב ליצירה וניהול של חוזים מותאמים אישית:
נווטו אל התפריט הראשי >> חוזה עבודה >> חוזה עבודה חדש >> הכניסו תיאור של החוזה ולסיום יש לשמור את השינויים כדי להמשיך.

הגדרת שעות עבודה:
הגדירו את סוג המשמרת ושעות העבודה או התקן המתאימות לתקנות החוק לבני נוער ולדרישות החברה שלכם. ולסיום יש לשמור את השינויים כדי להמשיך.

הגדרת הגדרות נוספות:
בסעיף הגדרות נוספות, הגדירו סעיפים ספציפיים בהתאם לנהלים של החברה שלכם. יש לוודא שסעיפים אלו עומדים בדרישות החוק ומספקים הגנה מקיפה הן לעובדים והן לעסק. ובסיום יש לשמור שינויים לסיום הגדרת החוזה.

הגדרת חוזה לעובד:
לחיצה על שם העובד יפנה אתכם לכרטיס העובד שלו, מקליקים על הסכם עבודה > בוחרים את החוזה שהקמתם > ולסיום שמור שינויים, כרטיס העובד זה גם המקום להכניס עוד פרטים אישיים של העובדים על מנת שיהיו לכם כל פרטיהם מאורגנים באופן מסודר במערכת.

 
הגדרת חוזה עבודה בני נוער
 
 

הפעלו התראות מערכת לשמירה על זכויות בני הנוער ועליכם.

כשמדובר בהעסקת בני נוער, זכויותיהם ורווחתם חייבות להיות בראש סדר העדיפויות. כדי להבטיח עמידה בתקנות החוק ולמנוע חריגות, אנו מאוד ממליצים לכם להגדיר התראות מערכת. התראות אלה יודיעו לך אם יש מקרים כלשהם של העסקה מעבר למגבלות שנקבעו בחוזה העבודה.

כיצד להגדיר התראות: נווטו אל התפריט הראשי >> תזמון דוחות, מקליקים על יצירת תזמון חדש
איך מגדירים: ראשי > תזמון דוחות > יצירת תזמון חדש.
מלאו את הסעיפים הנדרשים בהתבסס על הצרכים וההעדפות הספציפיות שלכם. ודאו שההתראות תואמות לדרישות החוק ומתייחסות לכל חריגה מחוזה העבודה הרלוונטי (בני נוער בדוגמה שלנו ). שלב זה מבטיח שתקבלו הודעות בזמן בעת הצורך. לסיום לחצו על שמור שינויים כדי להפעיל את ההתראות.

 
התראות מערכת חריגה מתקן בני נוער
 
 

 

לסיכום

בל נשכח שכאשר אנו מעסיקים בני נוער, אנו לא רק מכירים ברצון שלהם לחסוך כסף אלא מכירים באנשים שמאחורי השאיפות הללו. בני נוער משקיעים מאמצים עצומים במהלך ימי החופש שלהם, אחרי הלימודים ובכל רגע יקר מזמנם הפנוי. מוסר העבודה שלהם לא רק עוזר להם להשיג את מטרותיהם אלא גם מניח את הבסיס לחיים בוגרים מוצלחים. זה חיוני לחזק ולהעריך את מסירותם ותרומתם. על ידי הערכת העבודה הקשה שלהם, אנו מעצימים בני נוער לממש את הפוטנציאל שלהם וליצור לעצמם עתיד טוב יותר

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה