רפורמה "דרך שווה" בתחבורה ציבורית, שבמרכזה עומד שינוי תעריפי התחבורה הציבורית ברחבי הארץ, נכנסה לתוקף 1/8/2022.
כיצד תשפיע הרפורמה על החזר הוצאות נסיעה לעובדים?

מה אומרת הפורמה?

הרפורמה החדשה מבטלת את כל תעריפי הנסיעה שהיו משתנים מעיר לעיר וקובעת מחיר אחיד לנסיעות בהתאם למרחק הנסיעה (עד 15 ק”מ, בין 15 ק”מ ל- 40 ק”מ וכו’).

בנוסף, הרפורמה מעניקה תעריפי נסיעה מוזלים למי שגרים באזורי פריפירייה, בנגב ובגליל, ובעצם בכל מקום שאינו בשלושת המטרופולינים הגדולים.

כמו כן, הרפורמה מבטלת את המנוים "חודשי חודשי" ו "חודשי שבועי", ונקבע מעתה מנוי "חודשי אזורי" ו- "חודשי ארצי". "חודשי אזורי" מקנה נסיעה בתחבורה ציבורית לכל יעד בתוך אזורים נבחרים בעלות חודשית קבועה, ו-מנוי "חודשי ארצי", המקנה נסיעה לכל מקום בישראל (למעט אילת) בעלות חודשית קבועה.

כיצד תשפיע הרפורמה על מעסיקים?

עד כה  מעסיקים נהגו לחשב החזר נסיעה יומי לעובד בהתאם לכרטיס "חופשי חודשי". אך בעקבות רפורמת "דרך שווה" אשר מבטלת את המנוי "חופשי חודשי" וקובעת תעריפי נסיעה שונים, מעסיקים עשויים להידרש לחישוב חדש של עלות ההחזר היומית של עובדיהם.

בעקבות הרפורמה פנו מעסיקים רבים למרכז התמיכה והשירות שלנו והעלו שאלות בנושא החזרי נסיעות, פנינו לעו"ד ורו"ח נמרוד רטנר שיעשה לכם סדר בנושא.

 
 
 

 

שאלה: מתי ישנה חובה לשלם נסיעות?

תשובה: כל עובד הזקוק לתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו, זכאי לקבל ממעסיקו השתתפות עד המקסימום לעיל, עבור הוצאות נסיעה לעבודה וממנה בעד כל יום עבודה בפועל בו השתמש בתחבורה כדי להגיע למקום עבודתו [ראו: ע"ע (ארצי) 93-09 נפתלי בנקין נ' מדינת ישראל (25.07.2010) (להלן – "עניין בנקין"). לפיכך, עובד אשר נעדר מעבודתו אינו זכאי להחזר דמי הוצאות נסיעה בעד תקופת היעדרותו.

זכאותו של עובד לדמי נסיעות תקבע על-פי "מבחן ההיזקקות" אשר ייבחן לפי אמות מידה אובייקטיביות – ככל והעובד מתגורר במקום שלא עולה על 500 מטר ממקום עבודתו או שהמרחק אליו הוא שתי תחנות, חזקה היא כי העובד מסוגל להגיע אל מקום העבודה ברגל, ועל כן אין המעסיק חייב בהחזר קצובת נסיעה [ראו: ע"ע (ארצי) 100/06 עיריית טירה נ' עבד אלרחמן קשוע (22.05.2006)].

יובהר, כי נקודת המוצא היא שהעובד זכאי להוצאות נסיעה. לדוגמה: עובד שהגיעה לגיל פרישה ואינו בריא ומוגבל בנידות יהיה זכאי לדמי נסיעה גם אם מתגורר במרחק שלא עולה על 500 מטר ממקום עבודתו או שהמרחק אליו הוא שתי תחנות. יודגש, כי תשלום דמי נסיעה לאותו עובד יינתנו רק אם הוא משתמש בתחבורה להגיע למקום העבודה

 

שאלה: האם ישנה חובה לשלם נסיעות לעובד שעבד מהבית?

תשובה: מאחר והוצאות הנסיעה יוחזרו רק בעד ימים בהם הגיע העובד אל מקום העבודה בפועל, ייתכן ויהיו מצבים בהם חרף תשלום שכר, העובד לא יהיה זכאי לתשלום החזר נסיעות. כך למשל, במידה שהעובד עבד מהבית, בתקופת תשלום דמי חופשה, דמי מחלה, מילואים וכדומה.

 

שאלה: האם ניתן לשלם חלק יחסי של חופשי חודשי?

תשובה: התשובה הינה לא, החזר ההוצאה יחושב לפי מחיר נסיעה מוזל באוטובוס ציבורי או כרטיס מנוי חודשי מוזל, על יסוד כרטיס הנחה של מספר נסיעות, אם קיים כרטיס הנחה כזה. אולם צו הרחבה הגביל את גובה החזר ל 22.60 ש"ח ליום עבודה.

 
 
 

 

שאלה: האם אני חייב לשלם לעובד כפל נסיעות כאשר שעות העבודה מפוצלות?

תשובה: כאשר שעות העבודה מפוצלות, העובד זכאי להשתתפות בהוצאות נסיעה גם בשל הנסיעה הביתה וחזרה לעבודה בשעות שלא עבד עקב הפיצול [ראו: דיון דב"ע (ארצי) נה/3-153 תמר קריצלר נ' מלכה אוחיון, פד"ע כט' 192 (17.10.1995)]

 

רפורמת הנסיעות החדשה של משרד התחבורה, מעניקה לכם הזדמנות פז לכל לארגן ולחשב מחדש את תשלום הנסיעות לעובדים.

אשף הדוחות במערכת נוכחות מקאנו מאפשר לכם לבנות ולייצא דוחות באופן אוטומטי בהתאם לצרכי הארגון והכל בשפה פשוטה וברורה, וללא צורך בחישוב שעות עבודה באקסל.

באשף תוכלו לבנות דוחות על פי הצרכים של הארגון שלכם והנתונים עליהם אתם מעוניינים לקבל מידע באופן מרוכז. אנו במקאנו מציגים כיצד ניתן לחשב הוצאות נסיעות לעובד באמצעות אשף הדוחות, בצורה מהירה וקלה.

לצפייה בוובינר לחצו כאן >>

רוצים לחשב כמה תעלה לכם נסיעה לפי הרפורמה החדשה? היכנסו למחשבון "דרך שווה" >>

המאמר נכתב בשיתוף עם עו"ד ורו"ח נמרוד רטנר

בואו נדבר:
תודה! נשלח בהצלחה